HoeymansRekenen

Effectief Dynamisch Rekenonderwijs

Indien gewenst ook bewegend taal-, spelling- en leesonderwijs.

Er is steeds meer aandacht voor beweging in het onderwijs. De gehele dag zitten is natuurlijk ook voor niemand goed. Maar hoe ga je om met beweging tijdens het lesaanbod? En hoe zorg je ervoor dat het wel effectieve lestijd blijft? Vanuit alle kanten ontstaan ideeën met betrekking tot bewegend leren. Een groot deel van het activiteitenaanbod richt zich met name op ‘variatie’ en ‘het leuk maken van het onderwijs’. Echter is een volgende stap noodzakelijk; het kijken vanuit een kwaliteitskader. Elke activiteit zou getoetst moeten worden op onder andere de correctheid bij de leerlijn, de opdrachtdichtheid, de mate van sociale veiligheid, de meeliftkans en de hoeveelheid organisatorische tijd die de activiteit met zich mee brengt.

In dit aanbod leer je kritisch te kijken naar bewegend leren werkvormen en hoe bewegend leren een dynamische schooldag ondersteund. Bij rekenen wordt er extra aandacht besteed aan activiteiten vanuit het ‘het hoofdfasenmodel’. Bij zowel rekenen als taal wordt een kwaliteitskader besproken. Je gaat zelf ervaren hoe je met weinig materiaal al snel veel kunt bereiken. Samen gaan we voor een dynamische schooldag met krachtige bewegend leren werkvormen.

Voorbeeld mogelijkheden:

Bij alle workshops is een balans tussen kennis en het zelf ervaren! Elke workshop heeft een praktische invulling.

  • Een basisworkshop van 1 tot 1,5 uur met de kern van dynamisch leren.
  • Een workshop van 1 tot 1,5 uur gericht op het automatiseerproces met daarbij dynamisch leren.
  • Een workshop van 1 tot 1,5 uur gericht op dynamisch leren binnen het volledige hoofdfasenmodel.
  • Een scholing van 2 à 3 uur gericht op bewegend rekenen (en/of taalonderwijs).
  • Een scholing van 3 uur, met een verdieping op het bewegend leren. Leerkrachten gaan zelf ook actief aan de slag met het voorbereiden van lessen.
  • Implementatietrajecten bewegend leren. Minimaal 2 scholingsmomenten en 2 contactmomenten. Vanuit hier wordt gekeken wat verder nog nodig is. Eventueel met ondersteuning van mijn partners van Platform Dynamische Schooldag.

Voorafgaand aan elke workshop of implementatie, vindt een intake plaats. Elke workshop, scholing of elk implementatietraject wordt op maat gemaakt en de tijden en de inhoud zijn flexibel.

Een combinatie tussen bewegend leren en rekendidactiek is ook mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan het werken met een rekenmuur en daaraan gekoppeld het bewegend leren bij het automatiseerproces.