
Dynamisch onderwijs
Effectief, actief en leerlijngericht
Kinderen leren niet optimaal door de hele dag stil te zitten. Afwisseling met ontspanning, beweging en buiten zijn is essentieel voor hersenontwikkeling, taakgerichtheid en gedrag in de klas. Steeds meer scholen willen beweging inzetten tijdens de rekenles, maar hoe zorg je dat het effectieve rekentijd blijft en niet alleen ‘leuk’ is? Veel activiteiten missen een duidelijk kwaliteitskader, hebben lage opdrachtdichtheid of een hoge mate van meeliftkans.
In deze workshop leer je kritisch kijken naar bewegend leren werkvormen met behulp van het hoofdfasenmodel en een kwaliteitskader. Je ervaart zelf hoe je met weinig materiaal veel impact kunt maken, terwijl je tegelijkertijd aandacht hebt voor differentiatie: leerlingen werken op hun eigen niveau binnen dezelfde werkvorm, ook in combinatiegroepen.
Daarnaast kijken we naar wat onderzoek zegt over de effecten van bewegen en ontwikkel je een kritische blik om bewuste keuzes te maken. Bewegend leren wordt zo veel meer dan afwisseling of variatie: het wordt een krachtige, leerlijngerichte aanvulling op de onderwijsdag.
Maak van je bewegend rekenonderwijs effectieve rekentijd en werk mee aan een dynamische schooldag vol betrokken, actieve en blije leerlingen!

Uitbreiding naar taal en spelling
Let op: in de basis richt ik mij als rekenspecialist op dynamisch rekenonderwijs. Samen met mijn collega’s van Platform Dynamische Schooldag hebben we echter ook werkvormen ontwikkeld voor taal en spelling en zijn veel van de werkvormen die zich richten op het rekenonderwijs ook om te buigen naar andere vakgebieden. Wil je de workshop breder inzetten dan alleen rekenen? Dat is altijd mogelijk.
