
Bewegend leren met kwaliteit
Beweging in de klas krijgt steeds meer aandacht en dat is niet voor niets: de hele dag stilzitten is voor niemand goed. Maar hoe pak je het aan? Hoe zorg je dat beweging tijdens de les effectieve lestijd blijft? Veel ideeën en activiteiten voor bewegend leren richten zich vooral op variatie en het leuk maken van de les, maar missen vaak een kwaliteitskader. Daardoor hebben veel werkvormen een lage opdrachtdichtheid of een hoge mate van meeliftkans. Voor veel leerkrachten leidt dit tot extra werkdruk, waardoor ze afzien van bewegend leren.
Dat is jammer, want bewegend leren kan een krachtige aanvulling zijn op een dynamische schooldag. Het vraagt echter om een kritische blik: niet elke dag iets nieuws ontwerpen voor één enkel doel, want dat kost veel voorbereiding en organisatie. Beter is het om enkele goed werkende, multifunctionele activiteiten te gebruiken, die passen bij de leerlijn en werken vanuit een kwaliteitskader.
Vanuit Platform Dynamische Schooldag hebben we een kwaliteitskader ontwikkeld om activiteiten te beoordelen. Het helpt je kritisch te kijken naar een activiteit.

