Wiskunde-plezier
Gisteren, 4 januari, heb ik de webinar van Erik van Haren over wiskunde-plezier gevolgd. Wat er voor mij uitsprong was het effect van de gedachtes die je hebt op de ontwikkeling die je doormaakt. Veel leerlingen hebben in een bepaalde mate een reken-wiskunde angst. Ze denken dat ze het niet kunnen en creëren hiermee een afkeer tot het vak. Dat dit belemmerend werkt in hun ontwikkeling, dat weten we maar al te goed. Op het juiste moment moet je zo’n leerling weten te motiveren. De negatieve gedachtes moeten omgezet worden naar positieve gedachtes. En ja, reken-wiskunde kan moeilijk zijn. Maar moeilijk hoeft zeker niet te betekenen dat je iets niet kunt. Stimuleer de growth mindset bij deze leerling. Laat de leerling zien dat ontwikkeling mogelijk is en werk aan de motivatie. Spel en beweging kan hierbij helpen. Dit is namelijk ook leren. Met spel, en bij voorkeur in beweging, stimuleer je de nieuwsgierigheid en gaan leerlingen sneller nieuwe uitdagingen aan.
Neem de motivatie van leerlingen serieus en vul niet te snel in waar de motivatie vandaan komt. Met aannames helpen we onze leerlingen niet verder. Ga in gesprek. Help de leerling met positieve gedachtes en stimuleer de motivatie. Aandacht voor het reken-wiskunde plezier zal zich vertalen in een groei bij de leerling!
Wil je weten hoe een gesprek op de rekenbeleving onderdeel uit kan maken van je rekengesprek? Mail dan voor meer informatie naar info@hoeymansrekenen.nl of vraag een workshop over rekengesprekken aan. Wil je jezelf verder verdiepen in reken-wiskunde plezier? Neem dan eens een kijkje op https://www.mathplay.eu.