Samen met Wim van Gelder, Sylvia Goossens en Freya Verzijlbergh ben ik eigenaar van ‘Platform Dynamische Schooldag’ (PDS). Wij geven workshops om scholen te inspireren. We begeleiden scholen met implementaties van bewegend- en dynamisch leren. Wij schrijven activiteiten vanuit een kwaliteitskader. Én wij maken multifunctionele materialen.
Het spel Kurken is een automatiseringsspel dat het rekenonderwijs ondersteunt. Het algemene spelverloop richt zich op het flexibel toepassen van de 4 hoofdbewerkingen; optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. De grove opzet is dat een leerling een getal noemt, dobbelt en dat elke speler de hoofdbewerkingen gebruikt om tot een berekening te komen met het vooraf genoemde getal als antwoord.
Kurken is een interactief spel, waarbij alle spelers continu actief meespelen. Door elkaar op een actieve manier uit te dagen, wordt het werkgeheugen van elke speler geactiveerd. Hierdoor zal de speler eenvoudiger sommen kunnen maken, patronen herkennen en tussenberekeningen onthouden.
Het flexibel toepassen van alle hoofdbewerkingen is een van de einddoelen, in de aanloop daarnaartoe zijn vele variaties met eenzelfde spelverloop geschreven. Deze staan vormgegeven in een Kurken Rekenmuur, aansluitend bij de rekenmuur van Bareka. Doordat het spelverloop gelijk blijft en alleen de onderwijskundige inhoud verandert, kunnen leerlingen al snel én actief aan de slag.
Bij het Kurkenspel hoort de ‘Handleiding rekenmuurspellen’, waarin alle variaties op het basisspelverloop omschreven staan en gekoppeld zijn aan de rekenmuur van Bareka. Daarnaast zijn er ook Kurken-kaartjes ontwikkelt op 5 verschillende niveaus én is er voor de sterke/begaafde leerlingen de Paardensprong ontwikkeld. Nieuwsgierig of meer weten? Kijk dan snel in de webshop van Kurken.
Trots dat ik deze handleidingen heb mogen schrijven voor Cardano Games. Het was ook erg prettig dat alles uitgetest is met een grote groep leerkrachten verspreid in en buiten onze regio en dat zoveel scholen input hebben gegeven om de handleiding zo praktisch mogelijk te maken. Zo is dit spel ook echt geschikt om effectief in te zetten tijdens de rekentijd en kan dit zelfs ondersteunen bij de extra instructie of extra uitdaging.
Een leuke bewegend leren activiteit met Kurken? Download hieronder alvast de flyer en ga alvast aan de slag!
Een bundel waarmee het leren rekenen echt tot leven komt. Geniet van bewegende en spelende activiteiten voor de groepen 1 tot en met 8. Bewegend leren is goed voor de motoriek en het stimuleert het aanmaken van groeifactoren in de hersenen, waardoor verbindingen sneller gelegd worden. Daarnaast verbetert het welbevinden en komt er meer plezier in het leren. Verrijk je rekenles bij elk rekendomein. De activiteiten zijn eenvoudig te integreren in de les bij elke willekeurige rekenmethode. Kies al binnen 1 minuut een activiteit uit en ga aan de slag. Een bundel die niet alleen leuk is om in te zetten voor de leerlingen, maar ook zeker om zelf van te genieten!
Klik hier om enkele pagina’s uit de bundel te bekijken of zie alvast enkele activiteiten om uit te proberen met je groep.
Inhoud
Waarom bewegend en spelend rekenen?
Algemene tips
Algemene bewegingen
Getalbegrip
0 Tellen maar…
0 Getalbeelden
0 Volgorde telrij
0 Meer / minder
0 Tientallen en eenheden ontleding
Bewerkingen
0 Optellen en aftrekken
0 Splitsen
0 Vermenigvuldigen
0 Delen
Breuken
Procenten
Geldrekenen
Grafieken en verbanden
Meten / meetkunde
Tijd