Zoek naar:

Bewegend rekenonderwijs en indien gewenst ook bewegend taal-, spelling- en leesonderwijs.

Bewegend/dynamisch leren is een super toevoeging aan je onderwijsdag. Het stimuleert het welbevinden, de hersenactiviteit verhoogt, verbindingen worden sneller gelegd en zeg nou zelf; bewegen is toch ook gewoon heerlijk om te doen!

Maar ja, welke werkvormen zijn geschikt en wat heb je hierbij nodig? In deze workshops/scholingen leer je kritisch kijken naar bewegend leren werkvormen aan de hand van ‘het hoofdfasenmodel’ en ‘een kwaliteitskader’. Daarnaast ga je zelf ook ervaren hoe je met weinig materiaal al snel veel kunt bereiken. De praktische werkvormen die tijdens de workshop aan bod komen, kunnen direct ingezet worden door diegenen die op dit moment nog iets minder ervaren zijn met bewegend leren. Voor diegenen die een stapje verder kunnen zetten, wordt tegelijkertijd aandacht besteed aan het differentiëren tijdens de activiteit. Zo kunnen leerlingen binnen de groep, of zelfs in combinatiegroepen, toch ieder werken op hun eigen niveau met eenzelfde werkvorm. Maak van je bewegend onderwijs, effectieve lestijd. Werk zo mee aan een dynamischere schooldag!

Voorbeeld mogelijkheden:

Bij alle workshops is een balans tussen kennis en het zelf ervaren! Elke workshop heeft een praktische invulling.

  • Een basisworkshop van 1 tot 1,5 uur met de kern van dynamisch leren.
  • Een workshop van 1 tot 1,5 uur gericht op het automatiseerproces met daarbij dynamisch leren.
  • Een workshop van 1 tot 1,5 uur gericht op dynamisch leren binnen het volledige hoofdfasenmodel.
  • Een scholing van 2 à 3 uur gericht op bewegend rekenen (en/of taalonderwijs).
  • Een scholing van 4 uur, met een verdieping op het bewegend leren. Leerkrachten gaan zelf ook actief aan de slag met het voorbereiden van lessen.
  • Implementatietrajecten bewegend leren. Minimaal 2 scholingsmomenten en 2 contactmomenten. Vanuit hier wordt gekeken wat verder nog nodig is. Eventueel met ondersteuning van mijn partners van Platform Dynamische Schooldag.

Voorafgaand aan elke workshop of implementatie, vindt een intake plaats. Elke workshop, scholing of elk implementatietraject wordt op maat gemaakt en de tijden en de inhoud zijn flexibel.

Een combinatie tussen bewegend leren en rekendidactiek is ook mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan het werken met een rekenmuur en daaraan gekoppeld het bewegend leren bij het automatiseerproces.

One thought on “Bewegend/dynamisch leren

  1. Graag wil ik wat meer info betreffende de workshop.
    We zijn als school ons aan het oriënteren op een nieuwe rekenmethode en zijn momenteel met de visievorming bezig.

  2. Beste Remco,
    Wij hebben 24 februari een studiedag. Ik zou graag wat meer informatie willen over de workshop. De kosten, de tijd en of de datum zou passen.
    mvg Valeska Wolfs

    1. Deze vraag heb ik via de mail beantwoord. De tijd en de inhoud van mijn workshops zijn maatwerk. Bij voorkeur duren de workshops tussen de 1,5 en de 3 uur. Indien gewenst kunnen er ook uitstapjes naar taal, spelling en lezen gemaakt worden. De workshops gaan over bewegend rekenonderwijs, maar vanuit het oogpunt van de Dynamische Schooldag. De workshops zijn altijd interactief en verdieping en het zelf ervaren wisselen elkaar af.

  3. Beste Remco,
    Woensdagochtend 14 februari 2024 hebben wij op school een studiedag over de dynamische schooldag. Eigenlijk een eerste stap in de richting van. We zouden graag iemand op school willen uitnodigen voor informatie en een workshop voor het team. Bent u misschien beschikbaar?
    Hartelijke groet, Caroline Frehse

  4. Worden de workshops alleen aan een heel team gegeven? Of kan je je ook opgeven als individu. ( ik word op school de coordinator bewegend en spelend leren)

    1. Ik reageer even via de mail. In principe geef ik de workshops aan schoolteams. Maar samen met partners van mij, organiseer ik ook congressen en een opleiding tot coördinator dynamische schooldag.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *