Search for:

Ook het gevoel dat je zo veel tegelijkertijd in de gaten moet houden?

Dat je naast alles wat al van jou als leerkracht gevraagd wordt, je ook alle leerlingen nog per lesdoel in beeld moet brengen?

Dat je werkt met vaste niveaugroepen, maar beseft dat dit eigenlijk vreemd is? Want hoe kan je een leerling al ingedeeld hebben bij doelen die ze nog nooit gehad hebben?

Dat je een klas wilt waarbij iedereen betrokken is? Ook die paar leerlingen die nog al snel wegdoezelen of zich in hun eigen belevingswereld bevinden?

Dit is allemaal te realiseren met een kleine wijziging in de instructie!

Leer te werken met checkmomenten

Activeer alle leerlingen om mee te denken en krijg snel een overzicht van je groep op lesdoelniveau. Niet vooraf meer bepalen wie een verlengde instructie nodig heeft en van wie al verwacht wordt dat ze het met een korte instructie al kunnen. Met checkmomenten wordt echt gekeken waar iedere leerling zich omtrent het lesdoel bevindt. Het werken met wisbordjes is er een onderdeel van, maar checkmomenten zijn meer dan dat!

Met checkmomenten krijgt elke leerling een kans om zichzelf te ontwikkelen in de zone van naaste ontwikkeling én krijgen alle leerlingen gelijke kansen!

Aan het eind van deze workshop…

  • hebben jullie een mening gevormd over het werken met checkmomenten.
  • kunnen jullie checkmomenten integreren in de les.
  • kunnen jullie kwalitatief sterke vragen stellen bij de checkmomenten.
  • geven jullie elke leerling gelijke kansen en komen jullie tegemoet aan de onderwijsbehoeftes van al de leerlingen.

One thought on “Werken met checkmomenten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *