Leerling in beeld

In rekenmethodes is er veel aandacht voor het ontwikkelen van oplossingsprocedures. De fase van begripsvorming en de fase van flexibel toepassen blijft vaak op de achtergrond. In de Nederlandse toetscultuur hebben we ook als valkuil dat we ons focussen op antwoorden. ’Is het goed? Top! Is het fout? Dan leg ik het nog een keer uit en krijg je een verlengde instructie.’

Door de werkdruk hebben we ook lang niet altijd de tijd om in te zoomen op hoe een leerling rekent en waar het fout gaat. Maar met een paar aanpassingen kun je al snel je klas in beeld brengen middels het drieslagmodel. Zoom niet meer alleen in op het ‘uitrekenen’ maar bevraag op begrip, interpretaties en leer de leerlingen te reflecteren. Als je ze begeleidt in de betekenisverlening, zullen ze de oplossingsprocedures ook beter begrijpen en wordt er een stevigere rekenbasis gecreëerd.

Aan het eind van deze workshop…

  • kennen jullie de stappen uit het drieslagmodel.
  • kunnen jullie het drieslagmodel inzetten in de les voor een gedegen observatie.
  • kunnen jullie het onderwijsaanbod beter afstemmen op de leerlingen en inspelen op de daadwerkelijke stagnaties.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *