Remco Hoeymans Bundel bewegend en spelend rekenen

Bundel bewegend en spelend rekenen

Een bundel vol praktische rekenactiviteiten. Met weinig materialen kan je al snel veel bereiken! Nu te koop!

De verkoop van de bundel ‘Bewegend en spelend rekenen’ is in september 2020 gestart. Al zo’n 500 leerkrachten / scholen werken al vanuit deze bundel! Dit had ik vooraf nooit zo verwacht 😀 Met name de praktische insteek voor alle leerjaren krijg ik al zeer positief te horen.

‘Bewegend en spelend rekenen’ is een bundel vol met binnen én buiten activiteiten, gericht op het rekenaanbod van groep 1 t / m groep 8. Deze bundel is bij elke willekeurige methode bruikbaar, doordat de inhoud gekoppeld is aan de rekendomeinen. Kies al binnen 1 minuut een passende activiteit om je aanbod mee te verrijken!

De bundel aanschaffen? Kijk in de webwinkel of mail naar: info@hoeymansrekenen.nl en koop deze fantastische bundel al voor €24,99 excl. verzendkosten.

Hieronder een inkijkje in enkele pagina’s uit de bundel (Let op, op een mobiel worden deze pagina’s helaas niet altijd weergegeven):

De bundel nog niet binnen, maar toch alvast wat rekeninspiratie opdoen?

Hieronder al een paar activiteiten gratis vanuit de bundel.

Getallen uitbeelden

Benodigdheden
– stoepkrijt of getalkaartjes
– muziek

Voorbereiding
Krijt verschillende getallen op het schoolplein of leg getalkaartjes in het klaslokaal.

Uitvoering
Start de muziek. De leerlingen dansen in het klaslokaal of op het schoolplein in het rond. Wanneer de muziek stopt, gaan de leerlingen zo snel mogelijk bij een getal staan. Dit getal beelden ze uit. Bijvoorbeeld: ze maken het vingerbeeld, ze beelden het getal uit met het lichaam, ze maken het bijbehorende aantal sprongen, etcetera. Zodra de muziek weer start, dansen de leerlingen verder.

Fiches roven

Benodigdheden
– 15 fiches per leerling
– 1 dobbelsteen per tweetal

Uitvoering
De leerlingen spelen in tweetallen. Elke leerling start met 15 fiches. De ene leerling dobbelt en pakt het gegooide aantal af van de andere leerling. Vervolgens doet de andere leerling hetzelfde. Wie heeft nu meer? Wie heeft er dus minder? Stel eventueel ook de verdiepende vraag: Hoeveel meer of minder? Steeds als beide leerlingen gedobbeld hebben, worden de aantallen vergeleken.

Precisie dobbelen

Benodigdheden
3 dobbelstenen per groepje
+ / – 50 blokjes
4 pylonen

Voorbereiding
Plaats 4 pylonen in een vierkant op het schoolplein.

Uitvoering
Maak groepjes van 3 à 4 leerlingen. Elk groepje krijgt 3 dobbelstenen. Met die dobbelstenen moeten ze bijvoorbeeld precies 12 dobbelen. Wanneer ze een ander aantal dobbelen, mogen ze 1 van de 3 dobbelstenen 1 keer opnieuw gooien. Zo proberen ze als nog het gevraagde aantal te dobbelen. Als dit lukt, mogen ze 1 blokje halen. Lukt het niet, dan moeten ze 1 rondje rennen rondom de 4 pylonen. Welk groepje heeft, na bijvoorbeeld 10 minuten, de meeste blokjes verzameld?

Gooien maar

Benodigdheden
– 8 ballen
– 10 pylonen
– stoepkrijt

Voorbereiding
Krijt op + / – 12 meter afstand van elkaar 2 lijnen. Plaats in het midden van het speelveld 10 pylonen op een rij. Schrijf bij de pylonen de antwoorden van de vermenigvuldiging die je wilt oefenen.

Uitvoering
Maak groepjes van 4 leerlingen. Zet steeds 2 groepjes tegenover elkaar en geef beide groepjes 4 ballen. Noem een vermenigvuldiging. Het groepje dat als eerste de pylon omgooit bij het juiste antwoord, krijgt 1 punt. Wie heeft aan het eind van het spel de meeste punten?

Tip: Als je met meerdere velden werkt, kun je in elk veld een andere vermenigvuldiging schrijven. Bij de velden kun je een leerling als spelbegeleider de vermenigvuldigingen laten noemen.

Werk je met 1 speelveld, dan kun je ervoor kiezen om de teams steeds te wisselen, wanneer 1 van de 2 teams 5 punten behaald heeft.

Procenten tekenen

Benodigdheden
– stoepkrijt
– percentagekaartjes (kopieerblad 26)

Voorbereiding
Krijt 2 lijnen op + / – 10 meter afstand van elkaar. Zorg dat je voor elk groepje een stapeltje kaartjes met daarop percentages hebt.

Uitvoering
Maak groepjes van 3 à 4 leerlingen. De leerlingen staan als groepje achter een lijn en hebben een stapeltje met daarop percentages. Op jouw signaal, rennen de leerlingen om de beurt naar de overkant. Daar tekenen ze een rechthoek en ze kleuren het percentage in dat op het kaartje staat. Ze leggen het kaartje erbij en rennen terug. De volgende rent met een ander kaartje heen, tekent boven de vorige tekening zijn rechthoek, legt het kaartje erbij en rent terug. Wie heeft als eerst alle percentages getekend?

De kaartjes laten ze erbij liggen of ze krijten het percentage erbij. Laat leerlingen elkaars getekende percentages nakijken.

Voorbeeld:

Water morsen

Benodigdheden
– grote bak met water
– 1 emmer per groepje
– 1 bekertje per groepje
– enkele maatbekers
– papier en schrijfgerei

Voorbereiding
Vul een grote bak met water. Zet op + / – 15 meter afstand 1 emmer per groepje neer. Zet de maatbekers nog even apart. Deze kunnen de leerlingen gebruiken om de inhoud van de bekers en de emmers te bepalen, na afloop van de estafette.

Uitvoering
De leerlingen in de bovenbouw kunnen echt wel berekenen hoeveel bekertjes water in 1 emmer passen, maar bij de volgende activiteit gaan ze juist berekenen hoeveel water ze gemorst hebben tijdens een water-estafette.

Maak groepjes van 4 leerlingen. Aan de ene kant staat een grote bak met water en aan de andere kant staat 1 emmer per groepje. De leerlingen vullen bekertjes met water uit de bak. Ze moeten zorgen dat de bekertjes helemaal vol zitten. Ze rennen daarmee om de beurt naar de emmer. Welk groepje heeft als eerste de emmer vol?

De leerlingen houden bij hoeveel bekertjes in de emmer gingen. Ze meten hoeveel water in een vol bekertje en in een volle emmer past. Daarna rekenen ze uit hoeveel water ze dan gemorst hebben. Welk groepje was het snelst en kon dit zonder al te veel te morsen?

9 thoughts on “Bundel bewegend en spelend rekenen”

  1. Beste, ik had graag het boek “Bewegend en spelend rekenen gekocht. Ik woon in België, ik hoop dat dit geen probleem is voor betaling en verzending. Alvast bedankt!

    1. Hallo Veerle, bedankt voor je interesse! Ik heb al eerder verzendingen naar België gedaan. Dit is voor mij geen probleem. De verzending is wel exclusief verzendkosten. Misschien kun je samen met iemand uit je buurt de bundel bestellen. Ik kan tot 3 boeken in 1 brievenbuspakket stoppen. Hiermee kunnen jullie samen de verzendkosten delen en scheelt dat in de kosten 😉

    1. Hallo Loekie,

      Volgens mij zag ik je bestelling al langskomen in de mail. Zo niet, dan ontvang ik graag je adresgegevens op info@hoeymansrekenen.nl. Zodra ik deze ontvangen heb, stuur ik zo snel mogelijk de bundel op. Na het verzenden, ontvang je een factuur in de mail (€24,99 + €4 verzendkosten). Mocht je meerdere bundels tegelijkertijd aanschaffen, dan kan dat natuurlijk ook. Voor €4 verzendkosten kan ik 3 bundels tegelijkertijd verzenden. Bij meer dan 3 bundels, dan wordt het i.p.v. een brievenbuszending, een pakketzending. Hopelijk heb ik je hiermee voldoende geholpen 😉

  2. Goedenavond Remco,

    Voor welke leeftijd zijn de activiteiten in je bundel. Ik ben opzoek naar werk/activiteiten voor groep 6/7/8.

    Groetjes Nick

    1. Hallo Nick,

      Ook voor de bovenbouw staat er van alles in de bundel, bijvoorbeeld de hoofdstukken over breuken, procenten en kommagetallen, maar ook delen over meten/meetkunde en grafieken. Daarnaast kunnen de activiteiten van bewerkingen goed van pas komen om nog eens te automatiseren. Ook van bovenbouwleerkrachten ontvang ik vele positieve reacties. Mocht je interesse hebben, mail dan naar info@hoeymansrekenen.nl.

    1. Er staan ook activiteiten in die geschikt zijn voor kleutergroepen. Er zijn verschillende kleuterleerkrachten die de bundel actief gebruiken. Indien je het echt alleen bij de kleuters wil gaan gebruiken, twijfel ikzelf of deze bundel de juiste is

Laat een antwoord achter aan hoeymansrekenen Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *