Tijdsbesef

6 inspiratoren uit het onderwijs bundelden hun krachten en maakten een advance kalender voor de Kerst, met elke week een mini thema. Bij het laatste thema, thema ‘tijd’, mocht ik de gast-kabouter zijn. Elke kabouter heeft een eigen activiteit bij het thema bedacht. Zoek ze allemaal! Veel plezier 😀

Hieronder mijn bijdrage, actieve activiteiten rondom tijdsbesef.

Iets dat zo objectief is, is voor kinderen zo abstract. De juf of meester zegt: “We gaan zo opruimen.”, “Nog een paar minuutjes…”, “De laatste minuut gaat in…”, “Over 1 minuut moet alles opgeruimd zijn en zit iedereen op zijn stoel”. Het lijkt zo meetbaar. Je ziet het verstrijken van de tijd op de klok, je ziet een time timer aftellen of een zandloper die bovenin steeds leger wordt. Maar zonder tijdsbesef, zegt ‘die laatste minuut’ helemaal niks. Oefen bij de kleuters en in groep 3 met tijdsbesef. Laat ze het verstrijken van tijd ervaren. Ook wanneer je kloktijden gaat oefenen, blijft het tijdsbesef van belang. Wat doe je wanneer? Hoelang duurt een bepaalde gebeurtenis? Etc.

Hieronder enkele tips voor tijdsbesef in de klas of voor thuis tijdens de lockdown:

1 minuut

Geef verschillende opdrachten die 1 minuut duren. Denk aan: 1 minuut stil zijn, in 1 minuut iets bouwen, 1 minuut dansen of in 1 minuut je laatje opruimen. Bespreek wat lang aanvoelt en wat snel voorbij ging. Koppel dit terug aan hetzelfde meetinstrument, zoals de zandloper. Is iets leuk? Dan lijkt de tijd veel sneller te gaan, maar 1 minuut is echt 1 minuut. Dat duurt altijd even lang.

Deze activiteit kunnen ouders in de coronatijd ook thuis met hun kind doen. Verschillende 1 minuut activiteiten. Dit levert leuke gesprekken, leuke situaties én de kinderen leren er van.

De 1 minuten challenge

Geef elk groepje een opdracht. Wie lukt het om die opdracht in 1 minuut uit te voeren? Denk aan opdrachten als: Pak een boek uit de kast en ga zitten, bouw een dominobaan, maak een hoge toren, etc. Ook leuk is om de groepjes na te laten denken wat ze kunnen doen in 1 minuut en dit daarna te testen.

Als vervolg van de ‘1 minuut-opdrachten’, kunnen ouders de kinderen zelf ook opdrachten laten bedenken. Wat voor een challenges kunnen de kinderen allemaal in 1 minuut behalen?

Wat doe jij?

Laat alle leerlingen met een tijd op een analoge oefenklok rondlopen. Onderweg tikken ze iemand aan. Kijk naar elkaars klok en benoem elkaars tijd. Wat kun je doen op dat tijdstip? Als het bijvoorbeeld 2 uur in de middag is, ga ik dan slapen, lunchen, ben ik op school of kan ik met een vriend afspreken?

Thuis kunnen ouders ook actief met de klok oefenen. Welke tijden kennen de kinderen al? Hoe lang zijn de kinderen al aan het werk? Als een van de ouders zelf even aan het werk moet, kun je hier dan een tijd aan hangen en kunnen de kinderen dan meten hoelang het duurt? Gebruik de klok niet alleen voor de huidige tijd, maar koppel dit structureel aan de tijdsbeleving en laat de kinderen het verstrijken van tijd bewust ervaren.

Het ritme van mijn hart

De secondewijzer tikt in een vast tempo. Mijn hart klopt. Maar is dat ook in een vast tempo? Voer verschillende opdrachten uit van 1 minuut en tel daarna steeds gedurende 10 seconde je hartslag. Wat verandert er? Hoe kan dit?

Thuis kan het ritme van het hart ook aan de 1 minuut challenge gekoppeld worden.

In de kleutergroepen is het ook leuk om te kijken wat het verstrijken van tijd doet met de groei van een zaadje, of met een boterham die op de vensterbank ligt. Zet ook eens een bloem in het water en een bloem in een leeg glas. Wat gebeurt er? Wat gaat snel? Wat duurt lang?

Ook dit soort activiteiten zijn erg leuk voor thuis. Hoe leuk is het als je kind elke ochtend naar de vensterbank rent om te kijken hoe de boterham eruit ziet, of om te kijken wat er met de bloemen gebeurd is. Het zijn korte leermomentjes die erg waardevol zijn.

Wil je meer met beweging en spel in de rekenles? Bestel dan de bundel ‘Bewegend en spelend rekenen’ door je adresgegevens te mailen naar info@hoeymansrekenen.nl. Kijk voor een inkijkexemplaar op de pagina ‘Bewegend en spelend rekenen’. Veel van de activiteiten zijn eenvoudig om te bouwen naar leerzame thuisactiviteiten. Met beweging en spel maak je het rekenonderwijs leuk en leerzaam 😀

Meer inspiratie bij het thema tijd? Klik op de kabouters en zoek alle activiteiten binnen het thema ‘tijd’ 😉

Veel plezier met het thema ‘tijd’! Geniet van de activiteiten voor het thuis onderwijs of voor als de leerlingen weer terug op school zijn. Veel succes in de komende periode!

Dit artikel liever als download? Klik dan hieronder 😉