Zoek naar:
Congres Dynamische Schooldag

Ticket: € 295,- inclusief goodiebag

  • 29 inspirerende workshops
  • Groot aanbod PO, VO, MBO en HBO
  • De grootste beweegmarkt van Nederland

Implementaties, scholingen of workshops

De laatste tijd ben ik druk bezig met workshops, scholingen en implementaties door heel Nederland. Met name implementaties of scholingen over effectief en gedifferentieerd bewegend leren zijn populair op dit moment. Zo ga ik vandaag ook weer naar een school die al meerdere bijeenkomsten gehad hebben en waarmee ik vandaag hun uitgevoerde activiteiten ga bespreken aan de hand van hun eigen beeldmateriaal. Volgende week geef ik weer les vanuit de opleiding Coördinator Dynamische Schooldag waarbij we verder gaan met activiteiten gekeken vanuit het hoofdfasenmodel. Ook staan de komende tijd scholingen en verdiepingen voor o.a. rekencoördinatoren en IB’ers op de planning.


Ik vind het heerlijk om met scholen deze trajecten uit te voeren. Zowel m.b.t. bewegend/dynamisch leren als met het rekenonderwijs (automatiseerproces, visies, instructies, etc.). Workshops en scholingen probeer ik zoveel mogelijk op maat te maken n.a.v. een intake. Implementaties zijn geheel maatwerk en passen zich aan aan de voortgang en de behoeftes van de school. Scholen verdienen namelijk maatwerk. Ik krijg veel positieve respons op mijn flexibiliteit en kennis. Altijd fijn dat we gezamenlijk positief door het traject heengaan, vol energie en enthousiasme. De meest voorkomende feedback op mijn workshops is dat deze erg praktisch ingedeeld zijn, met activiteiten die vernieuwend maar toch eenvoudig in uitvoering zijn.

Interesse in een workshop, scholing of implementatie op het gebied van rekenen of effectief bewegend/dynamisch leren? Mail dan gerust naar info@hoeymansrekenen.nl en laten we eens vrijblijvend sparren over de mogelijkheden.

Platform Dynamische Schooldag

Al een tijdje zijn we druk bezig met het opzetten van een nieuw platform: Platform Dynamische Schooldag. Een samenwerking tussen ‘van Gelder in beweging’ (Wim van Gelder), ‘Skills2Move’ (Sylvia Goossens en Freya Verzijlbergh) en HoeymansRekenen (ikzelf). Op 14 april 2022 hebben wij ons officieel aangemeld bij de Kamer van Koophandel.

Alleen Wim kon er op het moment van inschrijven helaas niet bijzijn.

Ook al was onze officiele aanmelding pas op 14 april, toch hadden wij op zaterdag 2 april onze lancering tijdens het congres Bewegend Leren vanuit Onderwijswereld-PO.

Naast dat wij druk bezig zijn met de voorbereidingen voor onze eerste studiedag vanuit ons platform, woensdag 9 november 2022, zijn we ook druk bezig met het creëren van materialen. Zo zijn wij dozen met kaartjes aan het maken, waarmee je zeer eenvoudig kunt differentiëren tijdens je bewegend leren activiteit. De eerste 3 dozen staan al in onze webshop! Die van de ‘Getalkaartjes‘, van ‘Vermenigvuldigen‘ en van ‘Delen‘. We zijn nog bezig met de doos van ‘Breuken, procenten en kommagetallen’, en met die van ‘Optellen en Aftrekken a.d.h.v. de rekenmuur van Bareka’.

Het is en blijft genieten van de mensen die ik tijdens mijn werk tegenkom en de werkzaamheden waarmee ik bezig ben. Van bewegend rekenonderwijs tot rekendidactiek. Zolang het met rekenen te maken heeft, maak ik mezelf er hard voor. En als kers op de taart, kan rekenen natuurlijk een prima onderdeel zijn van een Dynamische Schooldag! Inspiratie nodig om ook met bewegend rekenonderwijs aan de slag te gaan? Kijk dan hier voor de bundel ‘Bewegend en spelend rekenen’ of klik hier voor lesinspiratie vanuit ons nieuwe platform. Interesse in een workshop of heb je een andere vraag? Mail dan naar info@hoeymansrekenen.nl.

Actief rekenen bij Getal & Ruimte Junior

Samen met Noordhoff ben ik bezig met een doorontwikkeling van de rekenmethode Getal & Ruimte Junior. Daarbij zijn we het ‘actief leren rekenen’ aan het uitbreiden. Meer lezen? Lees dan het whitepaper, bekijk de lestips of meld je aan voor onze webinar op woensdag 30 maart. https://www.noordhoff.nl/basisonderwijs/rekenen/getal-en-ruimte-junior/groep-3-een-stevige-basis


Samen maken we het rekenonderwijs actiever!

Lees hieronder direct het Whitepaper ‘Actief rekenonderwijs’:

Kurken, het actieve automatiseringsspel!

Ook bezig met de afnames van CITO? En wordt daarbij ook het niveau van automatiseren in beeld gebracht? Een goede analyse hiervan met een concreet plan van aanpak die hierop afgestemd is, verkleint de kans op hiaten. De rekenmuur kan verdere diepgang geven over de benodigde bouwstenen voor een stevig fundament. Sinds kort is er een nieuw automatiseringsspel die met een ruime 40 variatie gerichte oefening geeft aan de bouwstenen van de rekenmuur. KURKEN. Het actieve rekenspel dat leidt tot tempoverhoging, specifiek op de bouwsteen die je wilt trainen of op het flexibel toepassen van de hoofdbewerkingen. Ideaal om op te nemen in je plan van aanpak. Al spelenderwijs werken aan de bouwstenen, maakt het leren leuk en houdt de leerlingen gemotiveerd. Nieuwsgierig geworden? Kijk op https://kurken1975.nl/het-spel/.

KURKEN
Onthoud beter, reken sneller

‘Mijn aanpak’ JSW

Voor op de website van JSW heb ik een stukje geschreven over bewegend leren rekenen. Iets waar ik mezelf al langere tijd hard voor maak. Bewegend leren heeft een positief effect op het welbevinden en op de hersenactiviteit van de leerlingen en het is ook nog eens gewoon leuk om te doen! 🙂

Het artikel: https://www.jsw.nl/rekenen-wiskunde/mijn-aanpak-bewegend-rekenonderwijs/

De bundel ‘Bewegend en spelend rekenen‘ biedt vele activiteiten om direct met bewegend en spelend leren in de rekenles aan de slag te gaan, met weinig materialen. Ook kom ik graag langs en verzorg ik workshops om te starten met bewegend leren of juist om een extra verdieping aan te brengen. Ook kan ik onder schooltijd leerkrachten coachen en voorzien van tips / adviezen tijdens een bewegend leren activiteit. Samen werken we aan een actiever en passender onderwijsaanbod voor ieder kind, zonder dat leerkrachten daardoor met de planning in de problemen komen en zonder toename van de werkdruk.

Al eens overwogen om niet nog meer extra instructie te geven en externe ondersteuning te laten komen van de NPO gelden, maar om juist in te steken op bewegend leren? Verreik je onderwijsaanbod met beweging tijdens het leren en tussen het leren door. Als je hier op de juiste wijze mee omgaat, zal je zien dat de resultaten stijgen en het welbevinden toeneemt. Met name ook dat welbevinden is goed om mee aan de slag te gaan. Ook zorgt bewegend leren voor een stimulans voor de groepsvorming, waardoor je hier perfect het jaar mee kunt starten!

De schoolomgeving

Scholen krijgen steun vanuit de overheid om te werken aan de ”achterstanden” die door de coronacrisis opgelopen zijn. Nu ben ik zelf totaal geen fan om te spreken over ”achterstanden”, maar zie ik het als een nieuwe beginsituatie. Ik hoop dat we blijven kijken naar onze leerlingen en stoppen met het uitgaan van gemiddeldes. Het IVN heeft een duidelijke visie over de schoolomgeving die bijdraagt aan het leerproces. Zoals iedereen die mij kent weet, zet ik mezelf ook in om het onderwijs actiever te maken en geef ik workshops in bewegend en spelend rekenen en verkoop ik mijn bundel hierover met praktische tips. Een inspirerende speelplaats maakt de buitenlessen beter. Lees het artikel eens van het IVN en laat gerust je gedachtegang hierover eens los. Wat vind jij goed voor de leerlingen? En hoe zou jij de coronasteun graag inzetten?

Rekenmethode-vergelijker

Nadat ik mijn eerste versie van de rekenmethode-vergelijker had geüpload, kreeg ik al meteen vele mooie reacties. Ook kwam ik in contact met twee kleinere uitgevers. Vanuit daar zijn nu ook de methodes Math en Rekenkracht toegevoegd aan mijn rekenmethode-vergelijker. Ook deze methodes zijn zeker de moeite waard om te bekijken en ze leiden tot hele mooie, nieuwe inzichten!

Download hieronder de nieuwe versie van de Rekenmethode-vergelijker:

Rekenmethode-vergelijker

De afgelopen periode heb ik mogen genieten van mooie rekenmethodes. De verschillende uitgevers hebben hun materialen opgestuurd, waarmee ik een rekenmethode-vergelijker kon maken. De methode-vergelijker is vervolgens ook eerst door de uitgevers gecontroleerd, zodat de inhoud van deze vergelijker ook zeker klopt. Dit heeft ook tot mooie gesprekken geleid over de inhoud.

Ga je aan de slag met het updaten van je rekenvisie? Of ben je al opzoek naar een nieuwe rekenmethode? Heb je al een methode uitgekozen, maar nu aan het nadenken over de implementatie daarvan? Ik help je graag! Stuur je vraag of je wensen naar info@hoeymansrekenen.nl of bel naar 0629443293. Samen zorgen we voor een goed onderwijsaanbod, waarmee de leerlingen tot een optimale ontwikkeling komen!

Download hieronder de rekenmethode-vergelijker: