Zoek naar:
Tijdsbesef

6 inspiratoren uit het onderwijs bundelden hun krachten en maakten een advance kalender voor de Kerst, met elke week een mini thema. Bij het laatste thema, thema ’tijd’, mocht ik de gast-kabouter zijn. Elke kabouter heeft een eigen activiteit bij het thema bedacht. Zoek ze allemaal! Veel plezier 😀

Hieronder mijn bijdrage, actieve activiteiten rondom tijdsbesef.

Iets dat zo objectief is, is voor kinderen zo abstract. De juf of meester zegt: “We gaan zo opruimen.”, “Nog een paar minuutjes…”, “De laatste minuut gaat in…”, “Over 1 minuut moet alles opgeruimd zijn en zit iedereen op zijn stoel”. Het lijkt zo meetbaar. Je ziet het verstrijken van de tijd op de klok, je ziet een time timer aftellen of een zandloper die bovenin steeds leger wordt. Maar zonder tijdsbesef, zegt ‘die laatste minuut’ helemaal niks. Oefen bij de kleuters en in groep 3 met tijdsbesef. Laat ze het verstrijken van tijd ervaren. Ook wanneer je kloktijden gaat oefenen, blijft het tijdsbesef van belang. Wat doe je wanneer? Hoelang duurt een bepaalde gebeurtenis? Etc.

Hieronder enkele tips voor tijdsbesef in de klas of voor thuis tijdens de lockdown:

1 minuut

Geef verschillende opdrachten die 1 minuut duren. Denk aan: 1 minuut stil zijn, in 1 minuut iets bouwen, 1 minuut dansen of in 1 minuut je laatje opruimen. Bespreek wat lang aanvoelt en wat snel voorbij ging. Koppel dit terug aan hetzelfde meetinstrument, zoals de zandloper. Is iets leuk? Dan lijkt de tijd veel sneller te gaan, maar 1 minuut is echt 1 minuut. Dat duurt altijd even lang.

Deze activiteit kunnen ouders in de coronatijd ook thuis met hun kind doen. Verschillende 1 minuut activiteiten. Dit levert leuke gesprekken, leuke situaties én de kinderen leren er van.

De 1 minuten challenge

Geef elk groepje een opdracht. Wie lukt het om die opdracht in 1 minuut uit te voeren? Denk aan opdrachten als: Pak een boek uit de kast en ga zitten, bouw een dominobaan, maak een hoge toren, etc. Ook leuk is om de groepjes na te laten denken wat ze kunnen doen in 1 minuut en dit daarna te testen.

Als vervolg van de ‘1 minuut-opdrachten’, kunnen ouders de kinderen zelf ook opdrachten laten bedenken. Wat voor een challenges kunnen de kinderen allemaal in 1 minuut behalen?

Wat doe jij?

Laat alle leerlingen met een tijd op een analoge oefenklok rondlopen. Onderweg tikken ze iemand aan. Kijk naar elkaars klok en benoem elkaars tijd. Wat kun je doen op dat tijdstip? Als het bijvoorbeeld 2 uur in de middag is, ga ik dan slapen, lunchen, ben ik op school of kan ik met een vriend afspreken?

Thuis kunnen ouders ook actief met de klok oefenen. Welke tijden kennen de kinderen al? Hoe lang zijn de kinderen al aan het werk? Als een van de ouders zelf even aan het werk moet, kun je hier dan een tijd aan hangen en kunnen de kinderen dan meten hoelang het duurt? Gebruik de klok niet alleen voor de huidige tijd, maar koppel dit structureel aan de tijdsbeleving en laat de kinderen het verstrijken van tijd bewust ervaren.

Het ritme van mijn hart

De secondewijzer tikt in een vast tempo. Mijn hart klopt. Maar is dat ook in een vast tempo? Voer verschillende opdrachten uit van 1 minuut en tel daarna steeds gedurende 10 seconde je hartslag. Wat verandert er? Hoe kan dit?

Thuis kan het ritme van het hart ook aan de 1 minuut challenge gekoppeld worden.

In de kleutergroepen is het ook leuk om te kijken wat het verstrijken van tijd doet met de groei van een zaadje, of met een boterham die op de vensterbank ligt. Zet ook eens een bloem in het water en een bloem in een leeg glas. Wat gebeurt er? Wat gaat snel? Wat duurt lang?

Ook dit soort activiteiten zijn erg leuk voor thuis. Hoe leuk is het als je kind elke ochtend naar de vensterbank rent om te kijken hoe de boterham eruit ziet, of om te kijken wat er met de bloemen gebeurd is. Het zijn korte leermomentjes die erg waardevol zijn.

Wil je meer met beweging en spel in de rekenles? Bestel dan de bundel ‘Bewegend en spelend rekenen’ door je adresgegevens te mailen naar info@hoeymansrekenen.nl. Kijk voor een inkijkexemplaar op de pagina ‘Bewegend en spelend rekenen’. Veel van de activiteiten zijn eenvoudig om te bouwen naar leerzame thuisactiviteiten. Met beweging en spel maak je het rekenonderwijs leuk en leerzaam 😀

Meer inspiratie bij het thema tijd? Klik op de kabouters en zoek alle activiteiten binnen het thema ’tijd’ 😉

Veel plezier met het thema ’tijd’! Geniet van de activiteiten voor het thuis onderwijs of voor als de leerlingen weer terug op school zijn. Veel succes in de komende periode!

Dit artikel liever als download? Klik dan hieronder 😉

Sinterklaas rekencircuit

Ja, de Sint is weer in het land! Een periode die voor leerlingen van groep 3 leuk en gezellig is, maar ook ontzettend spannend. De concentratieboog van de leerlingen is in deze periode dan ook vaak erg kort. Het ideale moment dus om met een Sint-rekencircuit aan de slag te gaan! Kijk voor mijn kant-en-klare rekencircuit op: https://www.zwijsen.nl/inspiratie/kant-en-klaar-sinterklaasrekencircuit-voor-groep-3

Veel beweeg en speel plezier tijdens de rekenles in deze gezellige Sint periode!

Rekenen is meer dan zomaar iets uitrekenen

Tijdens het terugkijken van de Heutink webinars over de nieuwe rekenmethodes, kwam de fantastische uitspraak ‘rekenen is meer dan zomaar iets uitrekenen’ voorbij. In het huidige rekenonderwijs oefenen we veel met oplossingsprocedures en met formele sommen. Maar vaak staat in visies dat we willen toewerken naar een functionele gecijferdheid. In het hoofdfase model zijn formele opgaven ook echt wel een onderdeel, maar rekenen is meer dan dat. Werk eerst aan een goede begripsvorming. Doe dit ook vanuit contexten, werkelijke situaties nabootsen en met concrete materialen. Vanuit daar werk je toe naar formelere notities en oplossingsprocedures. Zorg dat deze vervolgens, daar waar nodig, geautomatiseerd worden, zodat ze minder ruimte vragen in het werkgeheugen. Dan is er de ruimte en de mogelijkheid voor het flexibel toepassen. Ook hier worden weer contexten en werkelijke situaties nagebootst. Daar werk je weer aan de functionele gecijferdheid. Rekenen is niet zomaar iets uitrekenen. Je moet bewust weten wat je uitrekent en in welke context je dit gebruikt. Het drieslagmodel is hierbij cruciaal. Niet alle methodes werken hier goed aan. En juist daarom zijn goede leerkrachten zo van belang. De leerkracht maakt het verschil en is de cruciale schakel van goed onderwijs!

Automatiseren in de klas

Steeds vaker wordt er gesproken over ”De rekenmuur”. Het programma van Bareka is hier de voorloper in (P. Bandstra – www.bareka.nl). Nieuwe methodes nemen dit over en de basis die nodig is voor goed rekenonderwijs wordt daarmee steeds inzichtelijker. Dit is ook cruciaal, want een goede rekenbasis voorkomt vele rekenproblemen.

Zelf begeleid ik op dit moment een leerling die een rekenprobleem heeft. Hij raakte steeds verder gefrustreerd. Met een diagnostisch rekenonderzoek, merkte ik als snel dat de basisbewerkingen er niet inzaten. Hij paste het rijgend rekenen foutief toe en kende geen strategieën om vermenigvuldigingen op te lossen. Het kan dan ook niet anders dan dat nieuwe rekenonderdelen een probleem worden. Het is juist zo belangrijk om voort te borduren op de eerder geleerde kennis. Maar dan moet die kennis wel aanwezig zijn.

De rekenmuur gaf precies aan bij welke basisbewerkingen de problemen zaten. Dan is het nu de kunst aan de leerkracht, om hierop in te spelen. Vaak zie je dat de leerlingen dan vooral veel sommen gaan maken. Maar ontstaat hiermee begrip? Worden verbindingen dan wel gelegd? En hoe zit het dan met het aanleren van de strategieën?

Een goede automatiseringsles heeft evengoed een korte instructie. Welke strategie wil je dat de leerlingen gaan automatiseren? Fris die strategie kort op, voordat je gaat oefenen. Als een leerling het begrip nog niet heeft, kun je ook niet gaan automatiseren. Deze leerlingen hebben eerst nog een verlengde instructie op begripsvorming nodig. Leerlingen die het begrip beheersen én de strategieën geautomatiseerd hebben, kunnen aan de slag met memoriseren. Nu kunnen ze echt meters maken en vele sommen op tempo uitrekenen. Zorg hierbij wel voor variatie om zo de leerlingen gemotiveerd te houden. Oefen met rekenbladen, rekenspelletjes en met bewegend leren opdrachten.

Kijk voordat je gaat automatiseren met de leerlingen dus goed naar het doel dat je wilt bereiken. Ga niet zomaar aan de slag met rekenbladen op tempo, maar zoom in op de strategieën die je geautomatiseerd wilt zien. Open ook goed je ogen voor uitvallers en geef hun een verlengde instructie, terwijl de rest van de leerlingen aan het inoefenen zijn.

Zorg ook voor een duidelijke automatiseerlijn binnen de school. Wat wil je dat de leerlingen kennen en kunnen? Wanneer wil je van automatiseren over naar het memoriseren?
Een goede automatiseerlijn binnen de school voorkomt een hoop rekenproblemen!

Bewegend leren leeft!

Het is wel duidelijk dat de leerkrachten iets met bewegend leren willen. Uit onderzoek blijkt dat de hersenactiviteit ook stijgt terwijl je beweegt. Hierdoor worden verbindingen sneller gelegd. Een verrijking voor het onderwijs! Om het bewegen in scholen te promoten, heb ik mijn eigen bundel gemaakt: ”Bewegend en spelend rekenen”. Een bundel met ongeveer 200 activiteiten om met bewegend en spelend leren aan de slag te gaan in de groepen 1 t/m 8.

De bundel is sinds 1 week in de verkoop en de bestellingen stromen binnen. Stapels met boeken worden verspreid in het land. Bewegend leren leeft! Leerkrachten willen hier iets mee. Deze bundel vol activiteiten helpt ze om het onderwijs actiever te maken. Ze komen tegemoet aan de beweegbehoeftes van de leerlingen. Ik ben er trots op dat zo veel leerkrachten geïnspireerd zijn en met bewegend leren aan de slag gaan!

Heb je ook interesse? Mail je naam, postcode en huisnummer naar info@hoeymansrekenen.nl en de bundel is zo bij je!

Heb je als school ook interesse in een workshop bewegend leren of wil je in de praktijk een keer ondersteuning krijgen met handige tips? Mail ook dan naar info@hoeymansrekenen.nl en samen stemmen we de behoeftes af.

Bundel “Bewegend en spelend leren”

Ja hoor, het is zover. Mijn bundel is in de verkoop. Voor €24,99 excl. verzendkosten is deze te koop. Mail je adresgegevens en het aantal naar info@hoeymansrekenen.nl.

Samen zorgen we voor een actiever rekenonderwijs en komen we tegemoet aan de beweegbehoeftes van de leerlingen. Zie voor meer info de pagina’s bij bewegend leren.

Als school interesse in een workshop of in een begeleide opstart met bewegend leren in de rekenles. Laat het ook dan weten en samen kijken we naar de mogelijkheden.

Goed van start met bewegend rekenen in groep 3

Mijn nieuwe artikel staat online op de Zwijsen website: https://www.zwijsen.nl/inspiratie/goed-van-start-met-bewegend-rekenen-in-groep-3

Het is toch fantastisch om voor de groepsvorming, voor de sfeer én voor de rekendoelen een bewegende start te maken! Hoe zo’n eerste week met bewegend rekenen in groep 3 eruit kan zien, staat in het artikel.

De bundel ‘Bewegend en spelend rekenen’ is ook bijna klaar voor gebruik. Daarmee kun je al binnen 1 minuut aan de slag met bewegend leren.

Bewegen in de rekenles

Op deze website kan je al wat inspiratie vinden omtrent bewegend leren in de rekenles. Ook voor Zwijsen heb ik een nieuw artikel geschreven. Deze is gericht op het bewegend leren in groep 3. Zin om nog even lekker met de leerlingen naar buiten te gaan? Kijk dan naar de tips op: https://www.zwijsen.nl/inspiratie/5-speelse-rekenactiviteiten-voor-het-einde-van-groep-3

Het boek: ”Bewegend en spelend rekenen” is inmiddels ook bijna klaar voor redactie. Hopelijk lukt het volgens de planning om deze te lanceren in September. Heb je al interesse en wil je graag een bericht ontvangen zodra het boek op de markt komt, mail dan alvast naar info@hoeymansrekenen.nl en ontvang een bericht zodra het boek de verkoop ingaat.

Bewegend leren

Leren is meer dan het werken achter een tafel. Kijk verder dan de muren van het klaslokaal en een wereld gaat voor je open!

Hulp nodig? Binnenkort verschijnt de beweegbundel ”Bewegend en spelend rekenonderwijs” vol tips en inspiratie, wat direct uit te voeren is in de praktijk. Ook geef ik workshops aan scholen en kan ik leerkrachten begeleiden waar nodig. Neem gerust contact op en mail naar: info@hoeymansrekenen.nl